Pay 2 Win

Pay 2 win na tle monet

Pay 2 Win w Rynku gier na smartfony

W tym artykule postaram się dobrze wyjaśnić na czym polega Pay 2 Win oraz jakie niesie za sobą zagrożenia. Podpowiem również jak się uchronić przed naciąganiem i sztuczkami psychologicznymi stosowanymi przez producentów maksymalizujących zyski kosztem graczy. Zanim jednak przejdę do konkretów, pragnę kilka słów pośwęcić na ogólne wyjaśnienia dotyczące samego rynku gier i marketingu w grach na urządzenia przenośne.

Modele zarobkowe w grach

Rynek gier (aplikacji rozrywkowych) na smartfony bardzo poważnie urusł w ostatnich latach. Grają wszyscy. Dzieci z rodzicami, przyjaciele, nieznajomi z dwóch krańców ziemii (przy założeniu że ziemia jest płaska:D). Model zarobkowy oparty na mikropłatnościach w grze stał się bardzo dochodowym i wielu producentów wybiera właśnie taki model ekonomiczny. Często zamiast tego opartego na reklamach w aplikacji. Jak sama nazwa wskazuje, Pay 2(to) Win oznacza że trzeba „Zapłacić żeby wygrać”.

Na początek modele zarobkowe. Zanim przejdę do p2w, powinniście mieć świadomość tego jak zarabia się na grach.

Wyróżniamy trzy podstawowe modele zarobkowe związane z grami:

  1. Zakup aplikacji
  2. Serwowanie płatnych reklam w aplikacji poprzez połączenie z dostępnymi platformami reklamowymi np. Google Ad Sense
  3. Mikropłatności w grze

Zakup Aplikacji

W tym modelu głównym przychodem jest opłata za instalację gry. Opłata często jest dość wysoka, tak jak ma to miejsce przy dużych produkcjach na inne platformy gamingowe. Po zakupie gry jesteśmy najczęściej uwolnieni od niepokojących reklam, a developer wydaje kolejne dodatki do gry często również płatne zwane DLC, czyli downloadable content.

Reklamy w grach

Developer zarabia na serwowaniu płatnych reklam za oglądanie których otrzymujemy dodatkowe możliwości w grze, np ulepszenie przedmiotu, więcej życia itp. Zasadniczo każdy element w grze można podłączyć do tego modelu, więc możliwości są nieograniczone. Niestety nieuczciwi developerzy często proponują wygraną pieniężną w zamian za oglądanie reklam co opisałem dokładniej w poście : Jak zarabiać pieniądze grając w gry na smartfonie.

Mikropłatności w grze

To jest jeden z najbardziej rozwijanych modeli i przyniósł on fortunę niejednemu developerowi. W połączeniu z modelem reklamy w grach działa doskonale – developer proponuje pozorny wybór – albo kupisz przedmiot za gotówkę, za pośrednictwem mikropłatności albo obejrzysz reklamę aby otrzymać ten sam lub nieco gorszy. Tak czy inaczej pieniądze trafiają do kieszeni deva.

Oprócz samego zarabiania, gry często posiadają inne cele marketingowe o których również powinniście wiedzieć. Warto mieć świadomość w jaki sposób treść zawarta w grze wpływa na nas oraz w jaki sposób wpływamy na otoczenie gry.

Cele Marketingowe w Grach na Smartfony

Niektóre aplikacje pomimo szerokiej możliwości zakupów wewnątrz mają zgoła inny cel marketingowy, a zysk jest wartością dodaną. Niektóre koncerny produkują gry na licencji które zwiększają świadomość marki i zapraszają do zabawy nie tylko grą ale innymi produktami – zabawkami, filmami, gadżetami. Ogromne rozbudowane masywne aplikacje doczekały się również fandome’ów (zamkniętych środowisk fanów) gdzie gracze napędzają rynek. Zachęcają się w zajemnie do realizowania płatności, produkują materiały dla innych graczy, dzielą się doświadczeniami i pomagają sobie wzajemnie, co bardzo pozytywnie wpływa na markę i grę samą w sobie.

Podstawowymi celami marketingowymi w grach, jakie można wyróżnić, są:

  1. Zwiększenie zasięgu aplikacji
  2. Instalacja Aplikacji
  3. Zaangażowanie w aplikację
  4. Zakupy w aplikacji

Zwiększenie zasięgu aplikacji

Odbywa się to zazwyczaj poprzez płatne promocje w sieci reklamowej Google lub innej. Celem jest informowanie użytkowników o grze która pokrywa się z ich zainteresowaniami i oczekiwaniami w stosunku do niej. Przykładowo – gdy zainstalujemy jedną grę z danej kategorii, natychmiast jesteśmy przypisywani do tej kategorii. Stajemy się członkiem grupy docelowej reklam. Wtedy łatwo kierować reklamę na tę grupę odbiorców albo podpowiadać użytkownikom co mogą jeszcze zainstalować, zbliżonego do ich zainteresowań. Warto wiedzieć że Sklep Play jest jednym z mediów reklamowych należących do Google.

Instalacja Aplikacji

Celem jest stricte instalacja innej gry lub apki, reklama zazwyczaj pojawia się w grze zarówno w wiadomościach w skrzynce gry, jak i reklamach w przerywnikach

Należy tutaj również wspomnieć o systemach partnerskich między developerami gier, lub w grach należących do tego samego developera. Systemy te polegają zachęcaniu np. za pośrednictwem reklam lub zewnętrznej aplikacji, do instalacji produktów należących do programu partnerskiego, w zamian za dodatkowe korzyści w grze. Jest to jeden z celów marketingowych zwiększających zarówno ilość instalacji jak i zaangażowanie w inne gry połączone z programem.

Zaangażowanie w Aplikację

Tutaj wykorzystuje się słabość użykowników. Zaangażowanie w aplikację można porównać do zwiększającego się uzależnienia. Im dłużej gram, tym większe mam korzyści, im większe mam korzyści tym więcej mogę wydać na grę. Im więcej wydaję, tym mam większe korzyści i koło się zamyka. Przykładowo – za osiągnięcie 20 poziomu jest fajna nagroda. Za zalogowanie się jutro też jest nagroda. Z pozoru niewinne nagrody za zaangażowanie przemieniają się w potwora która toczy zarówno naszą psychikę jak i portfel.

Uczestnicy rynku gier czyli Klienci

Na rynku gier video znajduje się w tej chwili bardzo dużo użytkowników smartfonów. Zachęcani barwnymi reklamami, personalizowanymi do ich zainteresowań, są bardziej skłonni ich do pobrania aplikacji, a samo pobranie już zwiększa zaangażowanie i powoduje chęć uruchomienia, zagrania i następnie wygrania. Jednym z dodatkowych elementów który jest bardzo atrakcyjny dla graczy, jest aspekt społeczny gry.

Aby umozliwić swobodną komunikację między graczami tworzone są czaty w grach, kanały na platformach do komunikacji między graczami takich jak teamspeak (komunikacja głosowa), a w social media (Discord, Facebook) tworzone są profile zrzeszające grupy zainteresowań. Będąc uczestnikiem społeczności, oprócz zaspokajania układu nagrody, zaspokajamy również potrzebę przynależności społecznej. Gry zawierające element społeczny wygrywają z innymi właśnie ze względu na zaspokajanie potrzeb wyższego rzędu, patrz – Piramida Maslowa.

Z uwagi na ilość czasu poświęcanego grom, wyróżniamy następujące grupy graczy:

  1. F2P – Free To Play, czyli gracze którzy mogą swobodnie grać wiele godzin w ciągu dnia, nieograniczeni obowiązkami. Są to nałogowi gracze, margines społeczny ale i niepełnosprawni oraz najbogatsi, którzy nie muszą nic robić, a granie jest jedną z ich ulubionych rozrywek. Są to również osoby zarabiające na gamingu, publikujące materiały i filmy o grach, w celach zarobkowych.
  2. CP – Casual players – wydają sporo na gry, ponieważ nie mają czasu na dłuższe posiedzenia. Głównie pracownicy fizyczni i korporacyjni, pragnący w szybki sposób zaspokoić potrzebę wygranej.
  3. P2W – Pay to Win – najczęście gracze komercyjni na zlecenie lub z inicjatywy własnej, tworzący materiały informacyjne do gier. Płacą za grę dlatego ponieważ jako pierwsi chcą zaprezentować wszystkie aspekty gry, w tym te płatne. Zależy im na szybkim osiąganiu celów w grze i prezentowaniu ich poprzez materiały tekstowe czy video, na popularnej platformie You Tube.

Pułapki w Pay 2 Win

Gdy dokonujemy mikrozakupów w aplikacji, zasilamy budżet producenta. Dzięki temu stać go na utrzymanie zespołów deweloperskich oraz na wysokie premie dla kadry zarządzającej, za znakomicie przemyślany system zarobkowy. Taki system posiada kilka cech znamionowych które stanowią pułapkę dla gracza i w łatwy sposób mogą pozbawić go wypłaty i nie tylko:

  1. Wykonywanie zadań w grze jest czasochłonne i niezmiernie trudne nawet gdy zakupimy określone dodatki
  2. Osiąganie kolejnych poziomów rozwoju wymaga zakupu dodatków za trudnodostępną walutę lub za tradycyjne pieniądze
  3. Brak możliwości wykonania zadania bez zakupu, gdzie jesteśmy zmuszeni do zapłaty jeśli chcemy grać.
  4. Kamień milowy w grze, którego osiągnięcie jest niezmiernie trudne bez ponoszenia kosztów – zazwyczaj widoczny po osiągnięciu pewnego zaangażowania w grę.
  5. Gra posiada premie za kolejne zakupy
  6. UX jest zaprojektowany w taki sposób aby gracz omyłkowo dokonywał zakupu. Przykładowo, pod przyciskiem „zamknij”, na innej karcie jest przycisk „kup”, a kilkanie zamknij powoduje ostatecznie potwierdzenie zakupu. UX zaprojektowany w taki sposób szczególnie dotyka najmłodszych odbiorców.
  7. Wygranie grupy graczy z klanu lub gildii uzależniona jest od zakupu określonego przedmiotu.
  8. Gra nosi znamiona gry hazardowej – to znaczy że nie kupujesz przedmiotu, tylko szansę na jego wylosowanie.

Zabawa zaczyna się gdy nowo wydana gra jest nieszczelna i ma sporo błędów. Sprytni gracze wykorzystują nieprawidłowości w funkcjonowaniu aplikacji aby uzyskiwać przewagę nad innymi graczami, bez ponoszenia kosztów finansowych.

Celem developerów jest wtedy zdiagnozowanie nieszczelności. Robią to zazwyczaj śledząc materiały wydane przez gracza który znalazł nieprowidłowości lub diagnozując zgłoszenia graczy do działu technicznego.

Na zakończenie chciałbym dodać, że nie tylko developerzy stosują sztuczki aby zarobić. Gracze bywają uparci i wykorzystują narzędzia do obchodzenia procedur płatniczych, stosując specjalne nakładki czy hacki. Jeśli taka osoba zostanie wykryta, developerzy za wszelką cenę będą starać się uniemożliwić granie tej osobie.

Jeśli podobała ci się moja charakterystyka rynku gier, modelu zarobkowego i marketingowego w grach, koniecznie napisz komentarz.

Pay 2 Win to czasem nie tylko zabawa ale i ciężka praca:)

Jak zarabiać pieniądze grając w gry na smartfonie

Jak zarabiać na grach

Zarabianie w grach na smartfonach

Czy zarabianie w grach na smartfony jest możliwe?

Grając w gry video na popularnym urządzeniu typu smartfon natkniesz się na reklamy ze sloganami typu:

„Graj w gry i zarabiaj realne pieniądze”, „Graj i zarabiaj”, „Szybkie wypałaty na PayPal”, „Ty grasz my płacimy”, „Uzyskaj dodatkową wypłatę”

Postanowiłem się przyjżeć grom i narzędziom które reklamowane są właśnie w taki sposób aby sprawdzić czy jest możliwość realnej wypłaty na PayPal. Nie interesowały mnie kupony Amazon ani do Sklepu Play, tylko i wyłącznie wypłata realnych środków na PayPal. Ile udało się zarobić przez pół roku?

Uwaga!!! tylko 2zł

Czyli odpowiadając na pytanie – tak zarabianie na grach jest możliwe ale kompletnie mija się z celem ponieważ czas poświęcony często na niedopracowane, dziecinnie proste, beznadziejne, infantylne, podszyte scamem gry, nie podlega zwrotowi i nikt nam za niego nie zapłaci. Innymi słowy jest to po prostu strata czasu, zdrowia i energii. Dalej opiszę które gry i mechanizmy zarabiania testowałem, jakie są pułapki na graczy którzy mogą ulec pokusie przekonania się na własnej skórze, co to znaczy zarabiać na grach w smartfonach.

Co to jest SCAM?

Każdy szanujący się użytkownik smartfona musi wiedzieć, że SCAM to oszustwo powiązane z nowymi technologiami. Kiedyś scamerzy wykradali numery kart kredytowych instalując nakładki na bankomaty, teraz robią to w bardziej wyszukany sposób. Wiele gier które sprawdziłem było jedynie oszustwem, bez jakiegokolwiek regulaminu, kontaktu z developerem czy jakiejkolwiek innej formy kontaktu.

Model zarobkowy twórców gier w których potencjalnie można zarobić

Na czym zarabiają twórcy takich gier? Na niczym innym jak tylko na reklamach i instalowaniu kolejnych gier i aplikacji powiązanych ze sobą w programach partnerskich, które również naszpikowane są reklamami. Zasada jest prosta, ty oglądasz reklamę, aplikacja daje ci za to kasę, przez co wygląda to dość wiarygodnie ale prawda jest zgoła inna. To co widać w grze lub aplikacji nie zawsze jest zgodne z prawdą.

Jak rozpoznać czy gra w której można zarabiać jest oszustwem?

Najprostszą metodą weryfikacji czy gra w którą gramy jest scamem, jest przyrost środków do wypłaty. Początkowo duże przyrosty – po 2 USD czy nawet 5 USD dopisujące się do naszego konta, stopniowo wraz z rozwojem w grze zmniejszają się aż do 0,01 USD za zadanie. W przypadku gdy wykonanie zadania zajmuje ok. 5 minut, aby zdobyć dolara potrzebujemy 8 godzin, ciągłej nieprzerwanej gry, gdy brakuje nam 10 dolarów do wypłaty – czyli 80 godzin… Mało tego, jakimś cudem udaje nam się dobrnąc do końca a tu wypłaty nie ma bo to scam! Jeśli biegle posługujesz się językiem angielskim, zawsze możesz poszukać regulaminu oraz opinii na temat gry, niestety opinie też mogą być niewiarygodne, czego nie jesteś w stanie stwierdzić na pierwszy rzut oka.

Bowling masters

Pierwszą grą która oferowała 100$ wypłaty, po wykonaniu szeregu zadań jest Bowling master. Poniżej kilka screenshotów, abyście dokładnie wiedzieli o jaką grę chodzi i nigdy w nią nie grali bo to oszustwo. Studio które wyprodukowało grę posiada wiele fikcyjnych adresów e-mail, nie można kompletnie skontaktować się z kimkolwiek reprezentującym, a operatorzy usług nie reagują na zgłoszenia scamu. Gra jest na tyle dobrze zrobiona że może budzić wątpliwości, dodatkowo jest grywalna, więc ktoś kto to stworzył musiał się napracować. Ja obieram oficjalne stanowisko – nie grać w to!

Idle Dinner

W tej grze osiągnięcie poziomu do wypłaty jest tak czasochłonne że odechce się każdemu zapaleńcowi, gwarantuję, przekonałem się na własnej skórze. Daję szansę jeszcze w Idle Dinner, ponieważ zostało do nazbierania 6 dolarów ze 100 i cały czas pracuję nad tym, aby potwierdzić wiarygodność tej gry, zarabiamy w tępie 10 centów na godzinę, raz dziennie, bo częściej się nie da, z powodu blokady wyświetlania się reklam. Google nie płaci za częste emisje reklam w grze, więc dlaczego twórca miał by płacić nam, skoro sam nie dostaje żadnych środków? Po sprawdzeniu, napewno opublikuję wynik ale jestem sceptycznie nastawiony. Gra jest na tyle grywalna że fajnie w nią pograć aby się zrelaksować chwilę, jeśli udało by się na niej zarobić to byłoby to bardzo dobrą wartością dodaną. Niestety już czasochłonność dawno przekroczyła jakiekolwiek korzyści, nawet jeśli wypałcą mi te 100$ to i tak nie zwróci mi się to kompletnie. Niestety zgodnie z psychologiczną zasadą kosztu, skoro już poświęciłem tyle czasu na tę grę, to warto na własnej skórze ponieść porażkę. Poniżej screeny, żebyście wiedzieli o jaką grę chodzi.

Iddle train, Iddle bowling

Iddle train i Bowling iddle nie są warte zachodu. Są kompletnie niegrywalne, reklamy wyświetlają się co kilka sekund i pomimo szybkiego przyrostu środków do wypłaty, jej osiągnięcie jest praktycznie niemożliwe z powodu dodatkowych warunków jakie trzeba spełnić. Po szybkim przeliczeniu, aby otrzymać 10$, musiałbym obejrzeć 3000 reklam. Sami oszacujcie czy warto. Natomiast gdyby nawet jakimś cudem mi się to udało, to zakładam że nie byłoby żadnej wypłaty bo również nie ma żadnych regulaminów które by na to wskazywały.

Mahjong win

Mahjong win – kolejna gra typu na początku zarabiasz sporo później co raz mniej. Gra nie posiada regulaminu, jestem przekonany że nie da się wypłacić ani centa, zważywszy że wypłata od 20 USD, a zarobki na poziomie jednego centa za akcję.

Bounty Fishing, Fishing on Island, Fishing go

Bounty Fishing, Fishing on Island, Fishing go – ostrzegam przed tymi grami, mała wypałata do której nigdy nie dojdzie ponieważ butelka z łupem przestaje się pojawiać. Nawet gdyby jakimś cudem ktoś zacięcie grał w te bzdurne gry, co ma rzekomo dostaczać rozrywki, cel jest trywialny a miodność żadna, do tego wszechogarniające reklamy. Regulamin napisany lakonicznie, twórca niedostępny do komunikacji. Ostrzegam, nie grajcie w te gry.

Pop to Win

Pop to Win jest klonem popularnego bubble witch saga, wypłata od 20$, żadnego regulaminu i oczywiście drastyczny spadek zarobków, powyżej 10 zarobionego dolara, na wypłatę nie ma co liczyć. Na pewnym etapie gry, nagorda za akcję wynosi 0,00 USD, co już samo w sobie wygląda na masywny SCAM. Nie polecam, nie instalujcie tego, nie karmcie trolla.

Starry Legend

Starry Legend to całkiem nieźle zrobiona gra i na tyle miodna że można w nią pograć bez wypłaty ale… Nie instalowałem jej po to żeby sobie w nią pograć. Zrobiłem to aby zarobić. Początkowo uwierzyłem że cashout jest od 100 USD, choć nigdzie nie było podanej informacji od jakiej kwoty jest wypłata, co już wyglądało na SCAM. Regulamin jest ale nie ma w nim żadnej informacji o wygranej, pisanie na e-mail zawarty w regulaminie kończy się fiasco. Co kilka poziomów jest bonus w postaci nagrody, co raz wyższej w stosunku do ilości wygranych poziomów. Niekiedy reklamy niewyświetlają sią a nagroda jest przyznawana, więc też cuchnie scamem. Nie mam siły dalej grać w tę grę bo tradycyjnie wypłaty co raz mniejsze, a poziomy co raz trudniejsze, więc uznaję że gra nie warta świeczki. Podobno wypłata jest od 200USD, co też nie jest potwierdzoną informacją. Nie polecam.

Scratch day

Scratch day polega na głaskaniu ekranu dotykowego, co symuluje zeskrobywanie warstwy farby w tradycyjnych zdrapkach. Mała wypłata od 10 USD, niestety na tyle godzin głaskania poświęconych na tę grę nie udało mi się dobić do poziomu 10 USD, w pewnym momencie nagrody w zdrapkach przestały się pojawiać i pomimo regulaminu oraz możliwości obserwowania wygrywających poprzez połączenie na FaceBook, uznaję że ta gra to również SCAM. Nie ma co zużywać ekranu, ponieważ wymiana nie jest tania.

Agregatory gier i usług oraz programy partnerskie

Jak widać na samych grach nie udało się zarobić, więc poszedłem krok dalej. Zainstalowałem kilka agregatorów, w tym jeden z premią 4444 punktów za instalację, wystarczyło zarobić 5000 pkt i tak, otrzymałem upragnioną wypłatę. Przez pół roku zarobiłem 2zł, wiec potwierdzam zarabianie na grach jest możliwe ale mija się z celem. Na czym polegają agregatory gier? Agregatory jak sama nazwa wskazuje agregują, co agregują? Czas grania w inne gry. Po zainstalowaniu agregatora takiego jak Cash Alarm, otrzymujemy poprzez panel aplikacji, możliwość instalacji oprogramowania i gier które uczestniczą w programie partnerskim aplikacji, za które otrzymujemy punkty. Punkty przyznawane są również za wykonanie określonych akcji w aplikacjach partnerskich. Przykładowo – w Agregatorze Make Money, można otrzymać punkty za instalację gry oraz za osiągnięcie określonego poziomu w wybranej grze. Gdzie jest haczyk? Otóż mamy określoną zamkniętą pulę instalacji, jeśli zainstalujemy już komplet oprogramowania punktowanego, okazuje się że brakuje nam punktów do wypłaty, więc trzeba skupić się na osiąganiu poziomów w grach, niestety czasem zadania są tak trudne, że jeśli nie wydamy na nie pieniędzy, to wykonanie zadań w czasie wyznaczonym przez aplikację jest praktycznie nie możliwe. Jaki jest sens zarabiania 10 dolarów, przy wydatkach żędu 300 dolarów? No właśnie żaden. Inne agregatory typu Play Spot umożliwiają otrzymywanie punktów za samo granie w określone gry ale punktacja jest tak niska a gry tak nieciekawe, że osiągnięcie poziomu punktowego do wypłaty jest drogą przez mękę. Jestem pewien że agregatory płacą, bo otrzymałem wypłatę, poniżej dowód. Pozostałe apki które testowałem to Money Rawr.

Wypłata za osiągnięcie 5000 pkt w Cash Alarm.

Czy zarabanie na grach się opłaca?

Zarabianie w grach to pojecie względne. Jeśli grasz w gry z listy w agregatorach, to dodatkowe środki w postaci 20USD, raz na kilka miesięcy są całkiem fajnym dodatkiem, jednak wystrzegaj się gier i reklam takich jak poniżej. Zawsze warto sprawdzić czy jest regulamin który konkretnie opisuje jak zarabiać i wypłacać środki. Jeśli nie wiesz czy gra lub aplikacja jest legalna i prawdziwa, możesz skontaktować się ze mną, spróbuję pomóc w ustaleniu w cenie 2zł na moją zrzutkę którą prowadzę.